KĄCIK SZEŚCIOLATKA
zagadnienia dydaktyczne-wychowawczo
Styczeń
* | rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy, | ||
* | zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów, zapoznanie ze sposobem odczytywania godzin na tarczy zegara, | ||
* | poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku, | ||
* | rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą, | ||
* | rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla danego środowiska, | ||
* | zapoznanie z pracą leśnika, | ||
* | poznawanie wybranych zwierząt Arktyki, | ||
* | wskazywanie pokrewieństw w rodzinie, wzbudzanie zainteresowania członkami najbliższej rodziny, zachęcanie do spędzania wolnego | ||
czasu z rodziną, | |||
* | zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom, przygotowanie do uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka, | ||
* | uwrażliwianie dzieci na potrzeby starszych osób, | ||
* | zapoznanie z tradycjami karnawałowymi w Polsce i na świecie, | ||
* | budzenie zainteresowania literami, | ||
* | doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby, | ||
* | wskazywanie głosek w wyrazach, | ||
* | odkrywanie litery: s, S, n, N, b, B, małej i wielkiej, drukowanej, | ||
* | rozwijanie słownictwa czynnego, | ||
* | odkrywanie zapisu cyfrowego liczby: 8, | ||
* | wprowadzanie znaku matematycznego +; utrwalanie znaku =; stosowanie znaków + i = w sytuacjach zadaniowych, | ||
* | doskonalenie umiejętności liczenia, | ||
* | porównywanie liczebności dwóch zbiorów, | ||
* | rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej, | ||
* | doskonalenie umiejętności swobodnych improwizacji ruchowych podczas zabawy przy muzyce, | ||
* | zachęcanie do obcowania z muzyką klasyczną, | ||
* | rozwijanie umiejętności koncentracji, | ||
* | rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, | ||
* | rozwijanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń, | ||
* | doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie podczas wykonywania zadań. | ||
Grudzień
* | budzenie zainteresowania czasami prehistorii, | ||
* | pozyskiwanie wiedzy na temat pracy górnika, porównywanie strojów górnika – galowego i roboczego, poznawanie zastosowania węgla, | ||
* | opisywanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku, | ||
* | ustalanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych, nabywanie umiejętności przewidywania | ||
konsekwencji niebezpiecznych zachowań podczas zabaw zimowych, | |||
* | poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, | ||
* | zapoznanie z tradycją przygotowywania uroczystej kolacji – wigilii – w czasie świąt Bożego Narodzenia, | ||
* | zapoznanie z nazwami żywiołów, | ||
* | odkrywanie litery: l, L, y, r, R - małej i wielkiej, drukowanej | ||
* | odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7, | ||
* | porównywanie liczebności zbiorów, utrwalanie pojęć: mniej, więcej, tyle samo, | ||
* | zapoznanie ze znakami matematycznymi: <, >, =, | ||
* | stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających liczeniu, posługiwanie się liczebnikami –głównymi i porządkowymi, | ||
* | nazywanie dni tygodnia, dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dni tygodnia, | ||
* | zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych, badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu, | ||
* | aktywizowanie różnych części ciała podczas zabaw przy muzyce, | ||
* | doskonalenie umiejętności łączenia ruchu z muzyką, | ||
* | rozwijanie sprawności manualnej, | ||
* | rozwijanie sprawności fizycznej, | ||
* | doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy. | ||
Listopad
* | wzmacnianie więzi rodzinnych, | ||
* | kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt domowych, | ||
* | zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym dawniej i dziś, | ||
* | oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwróceni | ||
uwagi na piękno naszego kraju, | |||
* | zapoznanie z polskimi legendami, | ||
* | podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, | ||
które wzbudziły jego zainteresowanie | |||
* | uświadamianie dzieciom ich praw, uświadomienie dzieciom, że dzieci i dorośli mają nie tylko prawa, ale i obowiązki, | ||
* | rozróżnianie i nazywanie różnych emocji, | ||
* | dokonywanie oceny zachowań sprzyjających lub zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu, zachęcanie do zdrowego stylu życia, | ||
* | rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi, | ||
* | odkrywanie litery: i, I, t, T, d, D, k K - małej i wielkiej, drukowanej, | ||
* | określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu, | ||
* | rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych) | ||
* | nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych | ||
wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki), | |||
* | odkrywanie zapisów cyfrowych liczb: 5, 0, 6, | ||
* | posługiwanie się symbolami przy określaniu kierunków, | ||
* | rozwijanie umiejętności liczenia, | ||
* | zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem, | ||
* | rozwijanie świadomości własnego ciała, | ||
* | poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich, | ||
* | rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, | ||
* | wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, | ||
naklejanie, ugniatanie. | |||
Październik
* | wzbogacenie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt,.......................................................................................... | ||
* | rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, węchowej, smakowej i dotykowej, | ||
* | poznanie wybranych owoców krajowych i zagranicznych, | ||
* | rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych, | ||
* | rozwijanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń, | ||
* | zdobywanie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią, | ||
* | kształtowanie zdolności uważnej obserwacji i umiejętności wyciągania wniosków dotyczących zaobserwowanych zjawisk, | ||
* | poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody, | ||
* | zapoznanie z różnymi rodzajami ziarna, pieczywa oraz z etapami produkcji chleba (w piekarni), | ||
* | poznawanie zastosowania i właściwości fizycznych mąki i wełny | ||
* | poznawanie etapów otrzymywania papieru | ||
* | rozwijanie zainteresowań otaczającą przyrodą, uświadamianie wpływu wiatru i deszczu na życie człowieka, | ||
* | budzenie zainteresowania literami, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, | ||
* | odkrywanie litery o, O, a , A, m, M, e, E: małej i wielkiej, drukowanej, | ||
* | utrwalanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek i grup spółgłoskowych, | ||
* | rozwijanie słuchu fonematycznego, | ||
* | zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem, | ||
* | odkrywanie zapisów cyfrowych liczb 1, 2, 3 i 4, | ||
* | utrwalanie nazw liczebników porządkowych, | ||
* | rozwijanie umiejętności liczenia | ||
* | ćwiczenie umiejętności odtwarzania w skupieniu prostych przebiegów rytmicznych, | ||
* | rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego, | ||
* | rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, | ||
* | rozwijanie ekspresji ruchowej, | ||
* | rozwijanie zdolności prawidłowej reakcji na ustalone sygnały, | ||
* | doskonalenie poczucia rytmu, | ||
* | rozwijanie wyobraźni i kreatywności, | ||
* | rozwijanie myślenia logicznego. |
Wrzesień
* | Zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków, | ||
* | samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę, | ||
* | porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków; dbanie o porządek na półkach indywidualnych, | ||
* | zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych, | ||
* | przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań, | ||
* | sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić, | ||
* | rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych), | ||
* | ustalanie zasad obowiązujących w przedszkolu oraz rozumienie konieczności ich przestrzegania, | ||
* | różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą dotyku, smaku, węchu, słuchu i wzroku, , | ||
uwrażliwienie na konieczność ochrony i higieny narządów zmysłu | |||
* | nabywanie świadomości własnego ciała (tzn. poprawnego nazywania części ciała, rozumienia ich funkcji, znajomości stron ciała), | ||
* | nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię, | ||
* | zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicy, | ||
* | rozumienie konieczności znajomości swojego nazwiska oraz adresu zamieszkania, | ||
* | poznawanie i utrwalanie znajomości numerów telefonów alarmowych, | ||
* | rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy, | ||
* | utrwalenie oznak jesieni, | ||
* | obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, | ||
* | stworzenie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych, | ||
* | rozwijanie umiejętności wypowiadania się w różnych sytuacjach, | ||
* | określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu, | ||
* | wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie, | ||
* | liczenie sylab, głosek w słowach, | ||
* | rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów, | ||
* | rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni, | ||
* | kształtowanie orientacji przestrzennej, | ||
* | wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku, | ||
* | posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, | ||
* | zapoznanie z figurą geometryczną – kołem, kwadratem; rozwijanie intuicji geometrycznej, | ||
* | rozwijanie inwencji twórczej, | ||
* | rozwijanie umiejętności muzycznych, | ||
* | rozwijanie sprawności manualnej, | ||
* | rozwijanie sprawności fizycznej, | ||
* | przyjmowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń. | ||