POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ                                     DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
                                       

 

KĄCIK SZEŚCIOLATKA

zagadnienia dydaktyczne-wychowawczo

 

Styczeń

       
  *   rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy,
       
  *   zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów, zapoznanie ze sposobem odczytywania godzin na tarczy zegara,
       
  *   poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku,
       
  *   rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą,
       
  *   rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla danego środowiska,
       
  *   zapoznanie z pracą leśnika,
       
  *   poznawanie wybranych zwierząt Arktyki,
       
  *   wskazywanie pokrewieństw w rodzinie, wzbudzanie zainteresowania członkami najbliższej rodziny, zachęcanie do spędzania wolnego
      czasu z rodziną,
       
  *   zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom, przygotowanie do uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka,
       
  *   uwrażliwianie dzieci na potrzeby starszych osób,
       
  *   zapoznanie z tradycjami karnawałowymi w Polsce i na świecie,
       
  *   budzenie zainteresowania literami,
       
  *   doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby,
       
  *   wskazywanie głosek w wyrazach,
       
  *   odkrywanie litery: s, S, n, N, b, B, małej i wielkiej, drukowanej,
       
  *   rozwijanie słownictwa czynnego,
       
  *   odkrywanie zapisu cyfrowego liczby: 8,
       
  *   wprowadzanie znaku matematycznego +; utrwalanie znaku =; stosowanie znaków + i = w sytuacjach zadaniowych,
       
  *   doskonalenie umiejętności liczenia,
       
  *   porównywanie liczebności dwóch zbiorów,
       
  *   rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej,
       
  *   doskonalenie umiejętności swobodnych improwizacji ruchowych podczas zabawy przy muzyce,
       
  *   zachęcanie do obcowania z muzyką klasyczną,
       
  *   rozwijanie umiejętności koncentracji,
       
  *   rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
       
  *   rozwijanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń,
       
  *   doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie podczas wykonywania zadań.
       
       

 

 

Grudzień

       
  *   budzenie zainteresowania czasami prehistorii,
       
  *   pozyskiwanie wiedzy na temat pracy górnika, porównywanie strojów górnika – galowego i roboczego, poznawanie zastosowania węgla,
       
  *   opisywanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku,
       
  *   ustalanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych, nabywanie umiejętności przewidywania
      konsekwencji niebezpiecznych zachowań podczas zabaw zimowych,
       
  *   poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
       
  *   zapoznanie z tradycją przygotowywania uroczystej kolacji – wigilii – w czasie świąt Bożego Narodzenia,
       
  *   zapoznanie z nazwami żywiołów,
       
  *   odkrywanie litery: l, L, y, r, R - małej i wielkiej, drukowanej
       
  *   odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7,
       
  *   porównywanie liczebności zbiorów, utrwalanie pojęć: mniej, więcej, tyle samo,
       
  *   zapoznanie ze znakami matematycznymi: <, >, =,
       
  *   stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających liczeniu, posługiwanie się liczebnikami –głównymi i porządkowymi,
       
  *   nazywanie dni tygodnia, dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dni tygodnia,
       
  *   zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych, badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
       
  *   aktywizowanie różnych części ciała podczas zabaw przy muzyce,
       
  *   doskonalenie umiejętności łączenia ruchu z muzyką,
       
  *   rozwijanie sprawności manualnej,
       
  *   rozwijanie sprawności fizycznej,
       
  *   doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy.
       

               

 

Listopad

       
  *   wzmacnianie więzi rodzinnych,
       
  *   kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt domowych,
       
  *   zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym dawniej i dziś,
       
  *   oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwróceni
      uwagi na piękno naszego kraju,
       
  *   zapoznanie z polskimi legendami,
       
  *   podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów,
      które wzbudziły jego zainteresowanie
       
  *   uświadamianie dzieciom ich praw, uświadomienie dzieciom, że dzieci i dorośli mają nie tylko prawa, ale i obowiązki,
       
  *   rozróżnianie i nazywanie różnych emocji,
       
  *   dokonywanie oceny zachowań sprzyjających lub zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu, zachęcanie do zdrowego stylu życia,
       
  *   rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
       
  *   odkrywanie litery: i, I, t, T, d, D, k K - małej i wielkiej, drukowanej,
       
  *   określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu,
       
  *   rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
       
  *   nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
      wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki),
       
  *   odkrywanie zapisów cyfrowych liczb: 5, 0, 6,
       
  *   posługiwanie się symbolami przy określaniu kierunków,
       
  *   rozwijanie umiejętności liczenia,
       
  *   zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem,
       
  *   rozwijanie świadomości własnego ciała,
       
  *   poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich,
       
  *   rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie,
       
  *   wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny,
      naklejanie, ugniatanie.
       
       

 

Październik

       
  *   wzbogacenie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt,..........................................................................................
       
  *   rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, węchowej, smakowej i dotykowej,
       
  *   poznanie wybranych owoców krajowych i zagranicznych,
       
  *   rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych,
       
  *   rozwijanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń,
       
  *   zdobywanie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią,
       
  *   kształtowanie zdolności uważnej obserwacji i umiejętności wyciągania wniosków dotyczących zaobserwowanych zjawisk,
       
  *   poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody,
       
  *   zapoznanie z różnymi rodzajami ziarna, pieczywa oraz z etapami produkcji chleba (w piekarni),
       
  *   poznawanie zastosowania i właściwości fizycznych mąki i wełny
       
  *   poznawanie etapów otrzymywania papieru
       
  *   rozwijanie zainteresowań otaczającą przyrodą, uświadamianie wpływu wiatru i deszczu na życie człowieka,
       
  *   budzenie zainteresowania literami, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
       
  *   odkrywanie litery o, O, a , A, m, M, e, E: małej i wielkiej, drukowanej,
       
  *   utrwalanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek i grup spółgłoskowych,
       
  *   rozwijanie słuchu fonematycznego,
       
  *   zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem,
       
  *   odkrywanie zapisów cyfrowych liczb 1, 2, 3 i 4,
       
  *   utrwalanie nazw liczebników porządkowych,
       
  *   rozwijanie umiejętności liczenia
       
  *   ćwiczenie umiejętności odtwarzania w skupieniu prostych przebiegów rytmicznych,
       
  *   rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego,
       
  *   rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
       
  *   rozwijanie ekspresji ruchowej,
       
  *   rozwijanie zdolności prawidłowej reakcji na ustalone sygnały,
       
  *   doskonalenie poczucia rytmu,
       
  *   rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
       
  *   rozwijanie myślenia logicznego.

 

Wrzesień

       
  *   Zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków,
       
  *   samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę,
       
  *   porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków; dbanie o porządek na półkach indywidualnych,
       
  *   zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych,
       
  *   przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań,
       
  *   sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić,
       
  *   rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
       
  *   ustalanie zasad obowiązujących w przedszkolu oraz rozumienie konieczności ich przestrzegania,
       
  *   różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą dotyku, smaku, węchu, słuchu i wzroku, ,
      uwrażliwienie na konieczność ochrony i higieny narządów zmysłu
       
       
  *   nabywanie świadomości własnego ciała (tzn. poprawnego nazywania części ciała, rozumienia ich funkcji, znajomości stron ciała),
       
  *   nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię,
       
  *   zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicy,
       
  *   rozumienie konieczności znajomości swojego nazwiska oraz adresu zamieszkania,
       
  *   poznawanie i utrwalanie znajomości numerów telefonów alarmowych,
       
  *   rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy,
       
  *   utrwalenie oznak jesieni,
       
  *   obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią,
       
  *   stworzenie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych,
       
  *   rozwijanie umiejętności wypowiadania się w różnych sytuacjach,
       
  *   określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu,
       
  *   wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
       
  *   liczenie sylab, głosek w słowach,
       
  *   rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów,
       
  *   rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni,
       
  *   kształtowanie orientacji przestrzennej,
       
  *   wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku,
       
  *   posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,
       
  *   zapoznanie z figurą geometryczną – kołem, kwadratem; rozwijanie intuicji geometrycznej,
       
  *   rozwijanie inwencji twórczej,
       
  *   rozwijanie umiejętności muzycznych,
       
  *   rozwijanie sprawności manualnej,
       
  *   rozwijanie sprawności fizycznej,
       
  *   przyjmowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń.